Powered By Blogger

zondag 9 januari 2011

23 Evalueer wat je in de afgelopen tijd hebt geleerd

Morgen is de eindbijeenkomst van de 23 dingen. De hoogste tijd dus om de evaluatie te schrijven. Op 20 september 2010 was de aftrap van de 23 dingen. Nu 16 weken later de eindbijeenkomst. Best een hele lange periode.
Ik begon met het kiezen van een naam voor mijn blog. Jolly Jumper kan kunstjes doen en heldenprestaties leveren schreef ik toen. Ik vind dat dat inderdaad gebeurd is.
Soms kost het heel veel tijd om een kunstje onder de knie te krijgen. Bijvoorbeeld een diashow van Flickr op mijn blog plaatsen. Of naar aanleiding van een reactie van 23 dingen ProBiblio op mijn blog 6b... echt lastig om een link van de geplaatste foto naar mijn set bibliotheek te krijgen op Flickr. Ook het plaatsen van de gadget met boeken van My Library Thing was echt een kunst. Jammer vind ik dat ik die kunstjes uiteindelijk wel voor elkaar gekregen heb, maar dat ik niet altijd meer weet hoe. Ik heb geprobeerd en geprobeerd, maar soms verdwaal je dan in de zoektocht en weet je aan het eind niet meer precies hoe je het hebt gedaan.
Een andere eigenschap van Jolly Jumper, het observeren en commentaar geven heb ik ook zoveel mogelijk gedaan. In het begin heel enthousiast volger geworden van heel veel collega's en ook regelmatig reacties gegeven, maar gedurende de cursus steeds minder. Dit vind ik wel jammer. Nog lang volgehouden om mijn leeslijst bij te houden, maar het reageren werd steeds minder en het lezen van de blogs van collega's werd steeds meer het snel 'scannen' van de blogs.
Dit heeft gewoon te maken met de tijd die het kost om alles goed bij te houden.

Ik miste ook de tijd om tijdens werktijd aan de 23 dingen te werken. 1 keer heb ik 3/4 uur op het werk aan de 23 dingen gewerkt. De rest is allemaal thuis gedaan. Dit is natuurlijk wel mijn eigen keus, maar op het werk waren er altijd dingen te doen die belangrijker waren of eerder klaar moesten zijn.
Met enige jaloezie zag ik dat collega's hier wel de tijd voor vonden en soms zelfs allemaal bij elkaar kwamen om samen dingen te doen.
Dat is wat ik zelf ook prettig had gevonden. Bijvoorbeeld elke week een vast uurtje met uitleg van een ding. Dan heb je een basis en hoef je niet zelf het wiel uit te vinden. Ik ben misschien nog een beetje een ouderwetse juf, maar instructie vind ik toch belangrijk. Digitale instructie met heel veel verwijzingen naar artikelen was voor mij toch lastig. Dit heeft ook te maken met perfectionisme en alles willen snappen. Het kost mij behoorlijk veel tijd om een ding op deze manier te onderzoeken. Wel prettig vond ik het om het daarna af te sluiten met een stukje op mijn blog. Even alles overdenken, wat heb ik eraan in mijn werk, wat kan de bibliotheek ermee en op naar het volgende ding. Toch ben ik geen echte blog-schrijver.... ik lees liever blogs dan dat ik zelf schrijf. Ik heb mijn blog dan ook echt opgebouwd volgens de 23 dingen en er niet echt persoonlijke stukjes geplaatst.
Welke dingen ik belangrijk vind voor de bibliotheek en voor mijn werk heb ik op mijn blog steeds genoemd, dus dat ga ik hier niet meer herhalen.
Morgen de afsluiting... ik hoop dat KopGroep Bibliotheken er in de toekomst verder mee gaat. Op onze afdeling Educatie hebben we al de afspraak dat de werkgroep Doe de Bieb, zich ook bezig gaat houden met alle digitale mogelijkheden.
Ik hoop ook dat er vanuit KopGroep Bibliotheken nog meer klantenonderzoek gedaan gaat worden, dat we blijven luisteren naar de klant en dat wij meer op de 2.0 manier gaan werken.
Die wisselwerking is volgens mij heel belangrijk de komende tijd voor de bibliotheek.
Ook zal het goed zijn om onze klanten meer 'digiwijs' te maken, door bijvoorbeeld cursussen of workshops rond onderwerpen uit deze 23 dingen cursus. Een uitleg van twitter... chatten... enz.
Een leuke start is gemaakt tijdens de week van de mediawijsheid, toen kregen klanten de mogelijkheid om in de bibliotheek kennis te maken met nieuwe dingen als digitale prentenboeken, de i-pad, de e-reader enz. En er was belangstelling genoeg.
Ik geloof dat we al een beetje de goede weg zijn ingeslagen, laten we dus zo doorgaan met elkaar.

8 opmerkingen:

  1. Gefeliciteerd. Ook nog op tijd klaar en wat is het een mooi blog geworden, prachtige kleur!
    En ja, wat die tijd betreft. De een heeft het drukker dan de ander, dat blijft zo. Op het werk aan de 23 dingen heb ik zelden gedaan. Geen tijd voor, maar ook lastig qua concentratie. Thuis heb je meestal meer rust. En geen tv meer kijken, minder boeken lezen, kortom tijd maken. Nu heb ik weer wat boeken gelezen, ook erg genieten weer.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gefeliciteerd Jolly Jumper!!

    Net als Jolly heel bedaard over de Finish!!

    We zullen zien wat we er allemaal mee gaan doen he?
    De kennis en de vaardigheden bezitten we nu.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @practical joke ja, tijd vrijmaken thuis lukte dus wel, niet alleen nu weer de leuke dingen doen zoals jij opsomt, maar ook weer de klusjes die zijn blijven liggen in het huishouden. Maar eerst weer eens een boek lezen!
    @prodigieus, niet alleen bedaard, maar ook heel flexibel ben ik. Zoals je weet kan ik heel makkelijk doelen bijstellen... eerst 13 december daarna voor de kerst, toen in 2010 en tenslotte voor 10 januari. Dat dat laatste zou lukken wist ik wel maar echt op de valreep dan over de finish dus.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gefeliciteerd met het behalen van de eindstreep.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zo dat heb ff geduurd dat je er over kwam ( je moest dit alleen nog doen vandaar)

    Maar niet minder om GEFELICITEERD.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Maar je hebt het gehaald en daar gaat het om!
    Gefeliciteerd!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. He Jolly, van harte! Capje af voor jou! Naast alle drukte deze Dingen, dat is een pittige klus.
    We gaan binnen ED zeker met wat Dingen aan de slag, en hopelijk niet alleen als werkgroep DDB?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Gefeliciteerd Jolly, je hebt de cursus tot een goed einde weten te brengen. Je certificaat is meer dan verdiend!

    Leuk dat je in deze laatste post de vergelijking met eigenschappen van Jolly Jumper maakt. Deze link had ik zelf nog helemaal niet gelegd.
    Ondanks dat de vorm van 23 Dingen misschien niet helemaal bij jouw stijl van leren past vind ik dat je het goed hebt opgepakt. Gewoon maar aan de slag gaan, alles proberen en daarna het geleerde overdenken en opschrijven in je blog. Al met al: goed werk!

    BeantwoordenVerwijderen