Powered By Blogger

donderdag 6 januari 2011

22 Bibliotheek 2.0 en de toekomst van bibliotheken

De manifesten van Laura Cohen en Kees Hamann gelezen (respectievelijk uit 2006 en 2008!)
We zijn inmiddels al weer 5 jaar verder na het manifest van Laura Cohen.
Natuurlijk is er de laatste jaren wel het een en ander veranderd, maar er is ook nog heel veel te doen.
Ik ben er van overtuigd, dat er komende tijd heel veel gaat veranderen in de bibliotheekwereld.
Dit zal ook invloed hebben op onze werkzaamheden. Toch zie ik wel toekomst voor de bibliotheken.
Hierbij is het heel belangrijk om te onderzoeken wat onze klanten willen. Daar moeten we op inspelen. De ontwikkelingen gaan razensnel.
Als bibliotheek moet je gebruik maken van de mogelijkheden om beter met onze klanten te communiceren via kanalen als blogs, sociale media enz.
Ook is het van belang dat wij onze klanten helpen bij scholing. Als bibliotheek hebben wij al heel veel kennis van mogelijkheden. Via cursussen en workshops kunnen wij dat bij onze klanten brengen.
Een voorbeeld in mijn eigen werk is het werken met digitale prentenboeken in de Voor- en Vroegschoolse Educatie. Afgelopen weken heb ik gemerkt dat er veel onwetendheid is over het aanbod en de mogelijkheden voor gebruik in kleine groepjes of klassikaal. Zelf dacht ik dat ik nog niet echt goed op de hoogte was van de mogelijkheden, maar in de praktijk blijkt dat wij al veel meer weten dan de gemiddelde leidster of leerkracht. Wij hebben dus op dit gebied echt wel wat te bieden. Op onze site staat inmiddels al informatie over digitale prentenboeken en er komen al aanvragen voor presentaties hierover vanuit de instellingen.



Ook heb ik met veel plezier gekeken naar de bijdrage van Dennis Eijsten van de Vereniging van Openbare Bibliotheken. De widgets die hij toont, voor heel verschillende gebruikers, geven een goed beeld wat er in de toekomst mogelijk kan zijn. Goed vind ik dat de gebruiker zelf kan aangeven welke widgets voor hem of haar interessant zijn. Heel klantgericht dus.

Voor mij is Bibliotheek 2.0 een hele goede mogelijkheid om naar onze klanten te luisteren en dus meer klantgericht te kunnen werken.

4 opmerkingen:

  1. Om te kunnen luisteren naar je klanten moet je dus de mogelijkheid geven om te reageren, onderzoek doen naar belangstelling end.

    Een steekproef? Of een uitgebreide die elk lid kan invullen. Of zoals je bijv bij Kassa ziet een panel waarvan de leden ( dat kan iedereen zijn ) kennis delen of gevraagd worden zich in te zetten voor........

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als er klanten binnen komen kan je zo iets bij de leestafel zetten en muziek en dvd's om teproberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat heb je er een mooi blog van gemaakt. En goed zoals je het hebt toegespitst op het gebied van educatie.Nu alleen de evaluatie nog en dan ben je ook over de streep. Dat ga je natuurlijk redden voor maandag.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Daar heb je helemaal gelijk in. Soms lijkt het wel alsof de bibliotheekbranche achter de feiten aan loopt, maar ondertussen is er al een behoorlijke inhaalslag gemaakt. Als je kijkt naar het onderwijs dan zijn ze daar nog veel minder ver. Een mooie taak dus voor de bibliotheek om hun als deskundigen hier mee te helpen!

    BeantwoordenVerwijderen