Powered By Blogger

maandag 6 december 2010

16 Sociale Netwerken

Zelf heb ik Hyves en Facebook. Toen ik in 2008 bezig was met het opzetten van het 4you! plein in de bibliotheek Schagen, heb ik hulp ingeroepen van een team scholieren (de doelgroep).

Team 4you! Schagen 2008
In de praktijk kon ik ze toen het snelst bereiken via Hyves. Dit werkte beter dan mailen of bellen of sms-en. Grappig was dat. En toen ik onlangs een pijnlijke knie had en dat op mijn hyves meldde, had ik een dag later al heel veel reacties. Ik schrok er eigenlijk een beetje van dat ik zo snel zo veel mensen bereikte.
Sinds kort proef ik ook van het twitteren, dit door de 23-dingen.
Ook voor de bibliotheek zie ik mogelijkheden.
Het gaat er om dat wij als bibliotheek zijn waar onze klanten ook zijn. En steeds meer klanten zijn druk op Sociale Netwerk sites als Hyves, Twitter, LinkedIn of Facebook. De sociale media zouden een wezenlijk onderdeel zijn van het marketingplan van de bibliotheek moeten zijn. Je zou een sociaal media redacteur moeten hebben of zo. Zomaar een hyves site opzetten werkt niet, je moet wel een plan, een strategie van tevoren bedenken.
Op de KopGroep Hyves die in 2008 de lucht in ging zijn momenteel wel 54 'vrienden' maar het is al twee jaar erg stil op de site.

4 opmerkingen:

  1. Ik denk net als jij dat je als bibliotheek moet denken en doen als de klanten.
    Een sociaal media redacteur aanstellen is een goed plan, want er moet wel georganiseerd worden, "liefhebberijen" werkt niet.
    Het DigiDream Team kan hier trouwens ook een rol in hebben als voorlichter.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja misschien een wedstrijd waar jongeren (scholen )in mee doen.School krant/wijk krant/en bejaarden huizen.
    Volgens mij heb je gelijk iedereen zo.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hebben jullie al iemand voor marketing? Zorg er dan voor dat hij/zij sociale media standaard mee neemt als communicatiekanaal richting jullie klanten. Anders blijft het zo'n 'aparte' status houden terwijl het gewoon een onderdeel moet zijn van het dagelijks werk.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Marketing is inderdaad belangrijk voor een bibliotheek in deze tijd. Onderzoek naar wat klanten willen en hoe je de klanten kunt bereiken enz. Wij hadden tot 1 oktober 2010 inderdaad iemand voor marketing, die is nu dus niet meer in dienst. Ik geloof wel dat ons MT het belangrijk vindt, dus misschien krijgen we binnenkort weer iemand binnen onze organisatie die zich volop kan inzetten op dit gebied. Voor een basisbibliotheek zoals wij met een groot werkgebied is dit zeker van belang. Wij hebben niet alleen te maken met verschillende doelgroepen, maar ook met regionale verschillen en bereikbaarheid van de fysieke bibliotheken.

    BeantwoordenVerwijderen